En af de første ting, mange virksomheder overvejer, når de skal etablere deres brand, er at få designet et logo. Men hvor meget koster det egentlig at få lavet sådan et logo?
Hvis du googler, vil du sikkert finde priser fra 3000 kr., og du kan læse om virksomheder, der får lavet logoer for flere 100.000 kr.
Så svaret på det spørgsmål er ret bredt og afhænger af flere faktorer.
For at gøre dig lidt klogere på området, har jeg beskrevet de forskellige aspekter, der kan påvirke prisen på et logo. Så når du næste gang spørger “hvad koster et logo?”, kan du spørge mere præcist efter det, du har brug for, og dermed få et mere præcist svar.
1. Erfaring og kompetence hos designeren
Prisen på et logo afhænger i høj grad af den person eller det bureau, du vælger til opgaven. En grafisk designer med mange års erfaring og en stærk portfolio vil typisk tage mere for sin tid og ekspertise end en nybegynder.
Samtidig kan et etableret designbureau have højere omkostninger end en freelancer, hvilket også afspejles i prisen.
Du skal også overveje, om du har brug for, at det er en designer, der tilbyder en indledende brandingproces for at hjælpe dig med at præcisere, hvad din virksomhed står for, og dermed hvad logoet skal afspejle.
2. Forventninger til logoet
Prisen afhænger også af dit ambitionsniveau. Der er fx forskel på, om du bare skal have finpudset et eksisterende logo, eller om du skal have lavet et helt design fra bunden.
3. Har du brug for mere end et logo?
Jeg vil altid anbefale dig at overveje, om du “kun” har brug for et logo. Et logo skal ses som en del af en sammenhæng, og hvis resten af dit grafiske udtryk er lidt ahem “tilfældigt,” så batter det ikke for alvor noget.
Så for at få det fulde udbytte af et logo, er det godt at få lavet et design, der omfatter hele virksomhedens visuelle indtryk. Det betyder, at designeren definerer fx farver, skrifttyper og billedestil og laver grafiske elementer, du kan benytte. Det er det, man i fagsprog kalder en visuel identitet.
4. Antallet af forslag og revisioner
Når du bestiller et logo, får du typisk flere udkast at vælge imellem. Jo flere forslag du gerne vil have med i prisen, jo dyrere er det. Jeg vil sige, at 3 forslag ofte er rigeligt at skulle forholde sig til. Vælg en designer, du er tryg ved, og lad dem bruge kræfterne på at præsentere deres bedste bud til dig i stedet for at lave en hel masse variationer.
Antallet af revisioner, som du og designeren bliver enige om, kan også påvirke prisen. Typisk er der et bestemt antal med i prisen, oftest 2-3 revisioner. Du kan altid tilkøbe flere revisioner, men min erfaring er, at det ofte er nok, hvis man har haft en god afklaring, inden selve designprocessen starter.
5. Hvad får du leveret?
Du skal ikke kun bruge ét logo. Sørg for at få hele logopakken med i prisen. Det betyder, at designeren laver en pakke med logoet i flere formater og variationer, så det kan bruges på tværs af forskellige medier og materialer. Dette sikrer, at du er dækket til fremtidigt brug.
Du skal bruge logoet i både vektorformater (f.eks. AI, EPS, SVG) og rasterformater (f.eks. PNG, JPG) samt i forskellige farveversioner (f.eks. farve, sort og hvid), og sidst men ikke mindst skal disse forskellige versioner leveres til både tryk og digital brug.
Konklusion
Som du kan se, er der en række faktorer, der påvirker prisen. Det vigtigste er, at du er klar på, hvad I har behov for, så du får et retvisende tilbud. Det er også vigtigt at vælge en designer eller et bureau, som du føler dig tryg ved, og som forstår dine behov og visioner.
Du kan se mine logopakker, som dækker de mest efterspurgte løsninger og du er også altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål..