Videre til indhold
  • Ydelser
    • Logo design
    • Hjemmesider
  • Kundecases
  • Blog
  • Kontakt
    • Om Kjeltoft
    • Grafisk designer
  • Ydelser
    • Logo design
    • Hjemmesider
  • Kundecases
  • Blog
  • Kontakt
    • Om Kjeltoft
    • Grafisk designer

Tilbage til oversigt

Hvor meget koster det at få lavet et logo?

  • august 15, 2024

En af de første ting, mange virksomheder overvejer, når de skal etablere deres brand, er at få designet et logo. Men hvor meget koster det egentlig at få lavet sådan et logo?

Hvis du googler, vil du sikkert finde priser fra 3000 kr., og du kan læse om virksomheder, der får lavet logoer for flere 100.000 kr.

Så svaret på det spørgsmål er ret bredt og afhænger af flere faktorer.

For at gøre dig lidt klogere på området, har jeg beskrevet de forskellige aspekter, der kan påvirke prisen på et logo. Så når du næste gang spørger “hvad koster et logo?”, kan du spørge mere præcist efter det, du har brug for, og dermed få et mere præcist svar.

 

1. Erfaring og kompetence hos designeren

Prisen på et logo afhænger i høj grad af den person eller det bureau, du vælger til opgaven. En grafisk designer med mange års erfaring og en stærk portfolio vil typisk tage mere for sin tid og ekspertise end en nybegynder.

Samtidig kan et etableret designbureau have højere omkostninger end en freelancer, hvilket også afspejles i prisen.

Du skal også overveje, om du har brug for, at det er en designer, der tilbyder en indledende brandingproces for at hjælpe dig med at præcisere, hvad din virksomhed står for, og dermed hvad logoet skal afspejle.

 

2. Forventninger til logoet

Prisen afhænger også af dit ambitionsniveau. Der er fx forskel på, om du bare skal have finpudset et eksisterende logo, eller om du skal have lavet et helt design fra bunden.

 

3. Har du brug for mere end et logo?

Jeg vil altid anbefale dig at overveje, om du “kun” har brug for et logo. Et logo skal ses som en del af en sammenhæng, og hvis resten af dit grafiske udtryk er lidt ahem “tilfældigt,” så batter det ikke for alvor noget.

Så for at få det fulde udbytte af et logo, er det godt at få lavet et design, der omfatter hele virksomhedens visuelle indtryk. Det betyder, at designeren definerer fx farver, skrifttyper og billedestil og laver grafiske elementer, du kan benytte. Det er det, man i fagsprog kalder en visuel identitet.

 

4. Antallet af forslag og revisioner

Når du bestiller et logo, får du typisk flere udkast at vælge imellem. Jo flere forslag du gerne vil have med i prisen, jo dyrere er det. Jeg vil sige, at 3 forslag ofte er rigeligt at skulle forholde sig til. Vælg en designer, du er tryg ved, og lad dem bruge kræfterne på at præsentere deres bedste bud til dig i stedet for at lave en hel masse variationer.

Antallet af revisioner, som du og designeren bliver enige om, kan også påvirke prisen. Typisk er der et bestemt antal med i prisen, oftest 2-3 revisioner. Du kan altid tilkøbe flere revisioner, men min erfaring er, at det ofte er nok, hvis man har haft en god afklaring, inden selve designprocessen starter.

 

5. Hvad får du leveret?

Du skal ikke kun bruge ét logo. Sørg for at få hele logopakken med i prisen. Det betyder, at designeren laver en pakke med logoet i flere formater og variationer, så det kan bruges på tværs af forskellige medier og materialer. Dette sikrer, at du er dækket til fremtidigt brug.

Du skal bruge logoet i både vektorformater (f.eks. AI, EPS, SVG) og rasterformater (f.eks. PNG, JPG) samt i forskellige farveversioner (f.eks. farve, sort og hvid), og sidst men ikke mindst skal disse forskellige versioner leveres til både tryk og digital brug.

 

Konklusion

Som du kan se, er der en række faktorer, der påvirker prisen. Det vigtigste er, at du er klar på, hvad I har behov for, så du får et retvisende tilbud. Det er også vigtigt at vælge en designer eller et bureau, som du føler dig tryg ved, og som forstår dine behov og visioner.

Du kan se mine logopakker, som dækker de mest efterspurgte løsninger og du er også altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål..

Læs også

Derfor hjælper grafisk design med at få dine budskaber igennem

april 16, 2025

Her er hvorfor du skal have en designmanual

Læs mere »

Hvor meget koster det at få lavet et logo?

august 15, 2024

Er du på udkig efter at skabe et logo til dit brand, men er usikker på omkostningerne?
Prisen på et logo kan variere betydeligt afhængigt af flere faktorer. Fra designerens erfaring og kompetencer til dine forventninger og omfanget af opgaven.

Læs mere »

Hvordan får man lavet et logo?

august 14, 2024

Et logo er en vigtig del af dit brands udseende og det første indtryk, folk får af din virksomhed. Men hvordan får man lavet et logo? Guiden her hjælper dig igennem processen og de nødvendige elementer, der skal være på plads.

Læs mere »

V/ Nadia Kjeltoft Norup
CVR: 32714315

8541 Skødstrup

Kontakt
hello@kjeltoft.dk

+45 26284883

Sociale Medier

LinkedIn

Instagram

Facebook

Handelsbetingelser 

Cookie-politik

Persondatapolitik

Administrer samtykke til cookies
For at give dig de bedste oplevelser bruger vi teknologier som cookies til at gemme og/eller få adgang til enhedsoplysninger. Hvis du giver dit samtykke til disse teknologier, kan vi behandle data som f.eks. browsingadfærd eller unikke ID'er på dette websted. Hvis du ikke giver dit samtykke eller trækker dit samtykke tilbage, kan det have en negativ indvirkning på visse funktioner og egenskaber.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Se præferencer
{title} {title} {title}
  • Ydelser
    • Logo design
    • Hjemmesider
  • Kundecases
  • Blog
  • Kontakt
    • Om Kjeltoft
    • Grafisk designer